torsdag 22 januari 2009

Bilreklam av Goodyear

Goodyears nya kampanj rullar ut idag - bilreklam på 240 bilar.

I dag rullar 240 bilar ut på Sveriges vägar klädda i bilreklam från Goodyear. Däcktillverkaren använder bilbilreklam för sin vinterdäckskampanj. bilreklamen uppmanar svenskarna att byta däck.

Det är däckbytartider och högsäsong för vinterdäckbilreklam. Goodyear har lagt en stor del av kampanjbudgeten på bilreklam. Bilreklam gör sin sjätte kampanj under den dryga månad som bolaget sålt sin produkt.

- Istället för att erbjuda ett hundratal fasta skyltar över landet för otrolig summa pengar ger vi flera hundra rörliga bilreklam över hela landet för mindre pengar men med större "impact". Om man vill kan förarna köra på vissa utvalda platser eller dela ut saker, berättar Mathias Lindsäth, försäljningschef för Svensk bilreklam.

Bilbilreklamföretaget har ett medlemsregister med hundratusentals förare. Goodyear har valt förare som kör nyare modeller av Volvo, Renault och Saab i 15 stor- och mellanstora städer. De har också riktat in sig på förare som är i däckbytartagen och bilarna ska ha bilreklamen under minst en månad.

- Budskapet är att vintern är här och att man ska byta till vinterdäck. En bilreklam varnar även bakomliggande förare för att bilens däck ger en extremt kort bromssträcka, säger Mathias Lindsäth.

Det kostar 5000-7000 kronor per bil och månad att annonsera hos Svensk Bilbilreklam. Goodyears bilbilreklam har kompletterats med ett event på Norrmalmstorg för ett par veckor sedan. Dessutom kommer bilägare att få direktbilreklam med däckerbjudanden. Bilreklambyrån Darling i Malmö ligger bakom kampanjen.

1 kommentar:

  1. Det är verkligen ett billigt sätt att göra reklam. Jag har haft reklam för Goodyear på hela bilen under en månad och blivit lovad 1000 kr i ersättning. Trots att det gått nästan 2 månader sedan kampanjen har jag inte fått ett öre i ersättning.

    SvaraRadera