torsdag 22 januari 2009

Bilreklam & reklam på bil

Upplåt utrymme för bilreklam på din bil och tjäna pengar. Nu kommer en amerikansk företeelse till Sverige och bilägarna är på hugget på bilreklamen. - Intresset är mycket större än vi vågat hoppas, - bilreklam.

I USA och Tyskland är det etablerat sedan många år. Bilister hyr ut plats på sin bil för att låta företag göra bilreklam. På bilreklamspråk kallas det gerillamarknadsföring, ett annorlunda sätt att skapa uppmärksamhet i gaturummet. Det var Kalmarbaserade Svensk bilreklam som var först ut i höstas, men redan finns det konkurrerande företag. - Det är bara bra, för det här har kommit för att stanna. Den här formen av marknadsföring ger mycket uppmärksamhet till en låg kostnad, det är orsaken, säger Mathias Lindsäth. Det är han och hans bror Andreas som driver företaget. Idén fick de från Tyskland, där de har släkt och tillbringat mycket tid. I dag har de 1 400 bilar i sin databas, men antalet växer snabbt. - Det sprids mun till mun. Det är så dyrt att ha bil i dag, så chansen att tjäna lite pengar på sin bil verkar uppskattas, säger Mathias Lindsäth. Håkan Tirpan från Spånga i Stockholm kör sedan några veckor omkring med bilreklam på bilen från ett dotterföretag till Volvo. Det handlar om bilreklam inför en bilauktion på internet.

Jag får 1 500 kronor i månaden för att ha några dekaler på bilen. Det räcker precis till bensinen, jag tycker det är jättebra, säger han. Hans silverfärgade Toyota Avensis har numera bilreklam på sidorna, motorhuven och bakrutan. - Flera av mina kompisar tycker att bilreklamen är ful och fånig, men det skiter jag i. Och när jag berättar att jag tjänar pengar på det så ändrar de sig och anmäler sina egna bilar i stället. Grannarna trodde att jag hade bytt jobb när de såg bilreklamen. Nu vill de också ha bilreklam. Håkan Tirpans bil är tre år gammal. Avtalet med bilreklamföretaget säger att han måste hålla bilen ren och snygg och att han ska köra vårdat och lagligt. - Men det är inga problem, jag tvättar ändå min bil ofta, säger han. Annars finns inga direkta regler för vilka bilar som är attraktiva för bilreklamköparna. - Nej, det beror helt på kampanjen. Snart ska vi göra bilreklam för en ny musikartist och då vill vår kund ha äldre, lite speciella bilar. Det är inte alls bara nya, häftiga och dyra bilar som fungerar.

Däremot är färgerna svart och silver bäst. Mot den bakgrunden fungerar de flesta andra färger. Har man exempelvis en grön bil får man troligen vänta längre på sin bilreklam, och kampanjerna som kan hamna på en grön bil är färre.

- Å andra sidan kan vi ju själva gå ut till kunder och föreslå en speciell kampanj med bara gröna bilar. Det finns företag där det skulle passa. Men vi är bara i början än, allt sådant kommer sedan när vår databas är större, säger Mathias Lindsäth. Förutom att bilen är välvårdad och i gott skick, krävs det att bilen körs och syns för bilreklamen. Minst 1 500 mil om året och tre dagar i veckan ska bilen rulla. I storstäder är det också viktigt var den står parkerad och var den körs. Allt påverkar betalningen. - Men det är inte bara storstäderna som är intressanta, vi vill ha bilar i hela landet. Den här typen av marknadsföring kan ofta fungera ännu bättre i mindre städer. Där får man ett genomslag med färre bilar.

Vad man får betalt varierar från några hundra i månaden till över 4 000 kronor. - Men då är det speciella, lite större eller exklusiva bilar där hela bilen är full med bilreklam. Det är väldigt speciella avtal.

Om man krockar eller bilen skadas under bilreklamtiden avbryts avtalet. bilreklamen kan man sätta på när bilen är lagad igen. Mindre bilreklam som en dekal i bakrutan sätter bilisterna på själva, men andra dekaler får man åka till specialister för att sätta på. Anmäler sig gör man på internet. Ansökningsblanketterna är detaljerade och omfattande. Ju mer noggrant man fyller i, desto större chans till extrapengar. Man kan säga nej till en viss bilreklam om man inte kan stå för den och bilreklam för alkohol, erotik, politik eller tobak förekommer inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar